سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در تجربه ها دانشی تازه است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :24
بازدید دیروز :19
کل بازدید :108399
تعداد کل یاداشته ها : 190
103/1/10
1:31 ع

به دلیل حساس بودن پوست کودکان انتخاب پارچه مناسب برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. امروزه مدلهای بسیار متنوعی از لباس کودکان با پارچه های مختلف در بازار موجود بوده. اما نکته مهم در انتخاب پارچه لباس کودک کیفیت و راحتی آن میباشد. نکات دیگری که باید در هنگام انتخاب پارچه لباس کودک رعایت کرد: ثابت ماندن رنگ پارچه در شستشو، لطافت پارچه، و زیبایی در طراحی آن میباشد. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع جنس های پارچه لباس کودک آشنا کنیم.

 

پارچه لباس کودک

 

پارچه نخی

رایج ترین و پرکاربردترین پارچه برای لباس کودکان پاره نخی میباشد. الیاف طبیعی و لطیف نخ بسیار مناسب برای پوست حساس کودکان شما میباشد. پارچه های نخی بهترین انتخاب برای لباس های راحتی کودک شما میباشند. نگهداری و شستشو پارچه های نخی نیز بسیار راحت میباشد. در برند بی سی سی که یک برند معتبر در زمینه ی تولید پوشاک کودکان است از بهترین نوع نخ استفاده می شود. در زیر لیست برخی تولیدات برند لباس نوزاد بی‌سی‌سی را مشاهده خواهید کرد.

 

پارچه پشمی

پارچه های پشمی بهترین گزینه برای انتخاب پارچه لباس کودک شما در فصل های سرد و سرما هستند. خصوصیت اصلی لباس های بافته شده با پارچه پشمی، نخ کش نشدن آنها، لطافت بالا و گرمای مطلوب آن است که به خوبی از کودکان شما در فصل های سرد محافظت میکند. از ویژگی های دیگر پارچه های پشمی برش و دوخت راحت،  وجود طرح ها و رنگ های شاد و متفاوت میباشد.

 

پارچه لاکرا

پارچه لاکرا به دلیل اینکه کشی می باشد بسیار راحت بوده و بهترین گزینه برای شلوار و لگ کودک شما میباشد.

 
 

پارچه هایی با ترکیب نخ و پلی استر

پارچه هایی که از جنس نخ و پلی استر هستند به دلیل اینکه عمر بالایی داشته، شستشوی راحتی دارند و چروک نمی شوند بهترین گزینه برای والدین پرمشغله میباشند. همچنین این پارچه ها بعد از شستن آب نمیروند و نسبت به سایر جنس های پارچه موجود در بازار از قیمت پایین تری برخوردار هستند.

 

پارچه های ساتن، تافته و حریر

این مدل ار پارچه ها بهترین گزینه در مهمانی و جشن ها به عنوان لباس محلسی کودک شما میباشند. اما توصیه میشود از آنها به عنوان لباس راحتی و روزانه برای کودک خود استفاده نکنید. زیرا خیلی راحت نبوده و مراقبت بیشتری نیاز دارند، همچنین قابلیت اشتعال بالایی دارند.

 

پارچه های مخمل یا مخمل کبریتی

پارچه های مخمل به علت اینکه مقاومت بالایی داشته و از گرمای مناسبی برخوردار هستند گزینه خوبی در فصل پاییز و فصل های سرد به عنوان پارچه لباس کودک شما می باشند. پارچه هی مخمل یا مخمل کبریتی بییشتر به عنوان لباس های بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند.


  
  

عفونت گوش به عنوان یکی از ده ها علت گوش درد بزرگسالان به شمار می آید که لازم است در اسرع وقت تشخیص داده شده و درمان مناسب صورت گیرد تا عفونت گوش به سمت ایجاد کردن عوارض گوشی پیش نرود. 

بهتر است بدانید که عفونت گوش بر اساس اینکه کدام منطقه از گوش را درگیر کند به سه نوع اصلی طبقه بندی می شود که عبارتند از: عفونت گوش خارجی، عفونت گوش میانی و عفونت گوش درونی

عفونت گوش خارجی: شایع ترین علت گوش درد بزرگسالان

قسمتی از گوش شما که با چشم دیده می شود و شامل لاله گوش، مجرای گوش و پرده گوش (پرده صماخ) است را گوش خارجی گفته می شود.

اگر شما شناگر حرفه ای هستید یا اینکه صرفا هفته ای چند نوبت به استخر می روید، و یا حتی اگر شغلتان بگونه ای است که ذرات آلوده و میکروب در محیط اطرافتان زیاد است، خطر عفونت گوش خارجی با باکتری، ویروس یا قارچ برای شما محتمل است.

علایم عفونت گوش خارجی به این صورت است که شما در ابتدا از درد گوش یا اطراف گوش احساس ناخوشایند پیدا می کنید، ممکن است کمی صداها را ناواضح بشنوید، تب مختصری داشته باشید، لاله یا مجرای گوش تان شروع به سوزش و خارش کند.

  • توصیه درمانی: اگر چه ممکن است در قدم اول خودتان در منزل دست به کار شوید و با استفاده از کمپرس گرم یا سرد و مصرف داروهای مسکن در کم کردن دردگوش تلاش کنید ولی توصیه ما این است که حتما به پزشک مراجعه نمایید تا ابتدا معاینه شده و سپس درمان مناسب توسط پزشک برای شما تجویز شود.

مقاله مرتبط:

متخصص گوش و حلق و بینی

عفونت گوش میانی

قسمتی از گوش شما که پشت پرده صماخ قرار گرفته است و شامل سه استخوان کوچک به نام های چکشی، سندانی و رکابی است را گوش میانی می گویند.

عفونت گوش میانی یک علت گوش درد بزرگسالان، جوانان و بیش از همه در نوزادان و کودکان می باشد.

اگر شما مبتلا به عفونت گلو، حلق و یا سینوس ها (سینوزیت) باشید، اگر به موقع درمان صورت نگیرد ممکن است میکروب ها حرکت کنند و خود را به منطقه گوش میانی برسانند و عفونت گوش میانی بوجود بیاورند.

یک علت دیگر برای عفونت گوش میانی این است که هر وسیله ای که بدستتان می آید از قبیل چوب کبریت، کلید و سوییچ، سوزن سنجاق را وارد گوش می کنید تا جایی که آخر به پرده گوش آسیب می رسانید و قسمتی از پرده گوش تان را پاره می کنید، میکروب ها به گوش میانی می روند و عفونت تشکیل می شود.

اگر شما درد گوش نسبتا شدید و ضرباندار در گوش به ویژه در هنگام استراحت و خواب دارید، همراه با درد گوش تب ولرز هم پیدا کرده اید، احساس می کنید شنوایی تان کم شده است و خروج ترشحات از گوش دارید، احتمال عفونت گوش میانی در شما وجود دارد.

  • توصیه درمانی: اینکه اگر از گوش درد رنج می برید، ما به شما توصیه می کنیم در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید به این دلیل است که تشخیص دادن اینکه عفونت در کدام قسمت گوش است برای شما غیر ممکن است. برای عفونت گوش میانی شما حتما باید به پزشک مراجعه کرده و دستورات دارویی تجویز شده را صحیح و به موقع اجرا نمایید تا بهبودی در اسرع وقت عایدتان شود.
  • منبع: سایت معتبر درمانکده

عفونت گوش درونی

گوش درونی یا داخلی در ارتباط با مغز واعصاب شنوایی است. التهاب و عفونت گوش داخلی به عنوان جدی ترین علت گوش درد بزرگسالان به شمار آمده و غالبا به عنوان یکی از عوارض عفونت ویروسی رخ می دهد و منجر به احساس ناخوشایند سرگیجه و تهوع می شود.

اگر شما دچار عفونت گوش درونی شوید، نشانه هایی همچون دوران سر و عدم تعادل، احساس قریب الوقوع زمین خوردگی، سرگیجه ناگهانی و حالت تهوع و استفراغ را تجربه خواهید کرد.

  • توصیه درمانی: علایم ناخوشایند عفونت گوش درونی شما را چه بخواهید چه نخواهید به سمت پزشک می کشاند، به این علت که شدت علایم نسبتا شدیدتر از آن است که شما بخواهید در منزل دست به اقدامات درمانی خانگی بزنید. توصیه می کنیم در اسرع وقت حتما به پزشک مراجعه کنید.

بطور کلی این اصل اساسی را فراموش نکنید که عفونت گوش مهم ترین علت گوش درد بزرگسالان است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، ممکن است عارضه های متعددی ایجاد کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به درد گوش کودکان بیان کرد: جهت بهبود درد گوش کودکان و تاثیر داروهای تجویزی حواس کودک را به سمت دیگری سوق دهید تا درمان به راحتی انجام شود.
 
وی با بیان اینکه درد گوش را می توان به روش سنتی درمان کرد، افزود: در زمان درد ناحیه گوش استفاده از قطره حاوی عصاره زیتون باعث تسکین فوری درد می شود.
 
نقیب زاده با بیان اینکه روش کایروپرکتیک در درمان درد گوش موثر است، تصریح کرد: در زمان نرمش و ورزش کردن جهت کاهش درد گوش چانه ها را چندین مرتبه تکان دهید، آدامس جویدن نیز دهان و گوش را حرکت می دهد که در نتیجه منجر به کاهش درد گوش می شود.
 
دکتر گوش و حلق و بینی با اشاره چکاندن قطره داخل گوش بیان کرد: استفاده از قطره های روغن گرم باعث ازبین بردن عفونت گوش و بهبود آن می شود.  
 
این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه تخلیه ترشحات بینی باعث تسکین درد گوش می شود، تاکید کرد: این عمل باعث تخلیه عفونت و میکروب های گوش از راه بینی می شود.

  
  

تلاش تاریخی بشر در درمان مشکلات اندام

به همین علت همواره در طول تاریخ بشر و در همه تمدن ها، حتی در مکان هایی که افراد بشر بصورت قبایلی پراکنده زیست میکرده اند افرادی به عنوان درمانگر و یا حتی جادوگر قبیله بوده اند که در کنار درمان بیماری های دیگر سعی کرده اند تا شکستگی ها، دررفتگی ها و یا تغییر شکل های اندام را به هر وسیله ای درمان کنند.

بتدریج تعدادی از این درمانگر ها بصورت خاص توجه خود را بر روی آسیب های سیستم حرکتی معطوف کرده اند. شاید به این صورت شکسته بند های محلی یا سنتی بوجود آمده و این کار بصورت یک پیشه درآمده است.

گرچه این درمانگرهای سنتی میتوانستند با نگاه به شکل اندام و لمس نسبی استخوان از روی پوست اطلاعاتی را از نوع و شدت آسیب کسب کنند ولی از آناتومی دقیق استخوان ها و بافت های اطراف آنها و بیومکانیک اندام حرکتی آگاهی درستی نداشتند.

 

در مسیر پیشرفت

بودند دانشمندانی مانند بقراط یا ابن سینا که به این رشته از طب کمک هایی کردند (روش جااندازی دررفتگی مفصل شانه که به توسط بقراط توضیح داده شد تا چندی قبل هنوز از روش های خوب جااندازی بود) با این حال تحقیق مدون علمی در این باره صورت نگرفت تا زمانیکه دو تحول مهم ایجاد شد.

اولین آنها بررسی علمی و موشکافانه آناتومی بدن انسان و در کنار آن سیستم حرکتی بدن بود که در سده های قبل در اروپا صورت گرفت و تحول مهم بعدی کشف اشعه ایکس (اشعه رونتگن) بود که با استفاده از آن میتوان تصویر استخوان را دید. از آن به بعد اکتشافات و اختراعات زیادی هم در زمینه تشخیص و هم در زمینه درمان آسیب ها و بیمار یهای استخوان بدست آمد.

پزشکان در کنار تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها در زمینه مشکلات سیستم حرکتی هم فعالیت کردند. روش های جراحی زیادی برای درمان این مشکلات ابداع شد. بتدریج درمان این مشکلات که تا چند دهه قبل در اختیار متخصصین جراحی بود بصورت یک رشته تخصی جدید به نام ارتوپدی درآمد.
 
 

طب سنتی

امروزه در کنار طب جدید که اساس آن بر تحقیقات و مشاهدات علمی و استفاده از تکنولوژی نو است طب سنتی هم دستی بر درمان مشکلات سیستم حرکتی دارد.

در این میان افرادی هستند که با نام شکسته بندی سنتی یا شکسته بندی محلی اقدام به درمان شکستگی ها میکنند. ابزارهای تشخیصی در دست این درمانگرها عموما در حد دیدن و لمس کردن است.

برای درمان هم معمولا موادی را به صورت ضماد ( مخلوط هایی از فراورده های گیاهی و گاهی حیوانی) بر روی محل آسیب میگذارند. زرده تخم مرغ، خرما و برنج از این دسته مواد هستند.

معمولا اندام آسیب دیده را هم میبندند. این بستن اکثرا با استفاده از تخته و نی است که آنها را در اطراف عضو آسیب دیده گذاشته و سپس با ریسمان محکم در اطراف عضو میبندند.

 

لینک مرتبط:

سایت درمانکده

متخصص ارتوپدی

دکتر زهتاب

جایگاه شکسته بند محلی

گرچه استفاده از این روش ها در سده های قبل تا حدی جوابگوی مشکلات مردم بوده و مرهمی بر آلام آنها بود و گرچه این نوع درمان نشانه تلاش همیشگی بشر در غلبه بر مشکلات خویش بوده و از این جنبه قابل تقدیر و احترام است ولی اصرار بر ادامه استفاده از آن توجیه منطقی نداشته و در بسیاری از موارد این اصرار ناشی از ناآگاهی مردم و شاید در خوشبینانه ترین گمان ها به علت نوعی حس تعصب نسبت به گذشته است.

آیا صحیح است که به جای استفاده از روش های تصویربرداری نوین مانند رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن، ام آر آی، اسکن هسته ای، سونوگرافی که میتوانند کوچکترین تغییرات در بافت های عمقی بدن را نشان دهند تنها به دیدن عضو و لمس آن اکتفا کنیم و آنها را کافی بدانیم و آیا مناسب است که در زمانی که میتوانیم با استفاده از روش های مختلف بیحسی و یا استفاده از دارو برای کنترل درد اندام اسیب دیده اقدام کنیم خود را محدود به استفاده از زرده تخم مرغ و یا آب گرم نمک زده نمائیم.

چه دلیلی وجود دارد که درد ناشی از جااندازی یک شکستگی را تحمل کنیم وقتی میتوانیم آن را با استفاده از روش های مختلف بیحسی و بیهوشی از بین ببریم.

آیا شکسته بندی محلی میتواند بعد از بستن محل شکستگی مشخص کند که قطعات شکسته شده تا چه حد به درستی جااندازی شده اند. مسلما خیر. ب

سیاری از شکستگی ها و دیگر آسیب های استخوانی بصورت بسته قابل جااندازی نیستند و یا حتی اگر جااندازی شوند مجددا جابجا میشوند. در این موارد میتوان از عمل جراحی استفاده کرد و محدود کردن خود به بستن محل شکستگی با چند تکه چوب توجیه منطقی ندارد.

 

در طول قرن های بشر برای کشاورزی خود متکی به روش هایی مانند استفاده از خیش و گاوآهن یا آسیاب دستی بوده است. این روش ها در زمان خود بسیار کارا بوده و خدمات ارزنده ای به تمدن بشریت کرده اند ولی در این زمان برای هیچ کس قابل قبول نیست که ماشین آلات مدرن کشاورزی را کنار گذاشته و با آن وسایل کار کند.

استفاده از روش های سنتی شکسته بندی هم همینطور است. متاسفانه کسانی که امروزه مبادرت به انجام این روش ها میکنند تحت آموزش مدونی نبوده و نظارتی هم برکار آنها نیست.

در بسیاری از موارد عوارض متعدد درمان آسیب ها به توسط شکسته بند های محلی (عوارضی مانند بد جوش خوردن شکستگی ها و یا آسیب های عروقی و عصبی) موجب رنج بیشتر بیماران میشود.

 

چرا شکسته بند های محلی هنوز فعال هستند

فعال بودن شکسته بندی سنتی در جامعه میتواند معلول شرایطی باشد

  • بعضی افراد فکر میکنند درمان بعضی آسیب های سیستم حرکتی و ار جمله شکستگی ها اهمیت زیادی نداشته و نیازی نیست برای آنها به پزشک مراجعه کرد و یا شکسته بند سنتی هم میتواند درمان را انجام دهد. این فکر از ریشه غلط است
  • بعضی افراد فکر میکنند احترام به گذشتگان و روش زندگی آنها و یا حفظ فرهنگ و سنت ها مترادف استفاده از روش زندگی آنها و منجمله طب آنها است و استفاده از طب سنتی را ترویج میکنند. البته امروزه طب سنتی در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا تدریس شده و از آن استفاده میشود ولی این به آن معنا نیست که منکر پیشرفت شده و فکر کنیم هر چه گذشتگان ما گفته اند درست بوده و باید به همه آنها عمل کرد
  • در مواردی ممکن است هزینه بالای استفاده از روش های طبی جدید فرد را مجبور به پناه بردن به روش های ارزان تر کند. استفاده از شکسته بندی محلی ممکن است از این جنبه قابل بررسی باشد
در هر صورت به نظر میرسد مناسب است تا با حل مشکلات ذکر شده و مشکلات احتمالی دیگر شرایطی فراهم شود تا در کنار احترام و ارج گذاشتن به روش نیاکان ما در پیشرفت و گسترش طب سنتی و از جمله شکسته بندی محلی، امکان دسترسی بیشتر مردم به استاندارد های مناسب تر ارتوپدی فراهم آید.

  
  

با بیماری‌هایی که باید توسط متخصص زنان درمان شود آشنا شوید!

متخصص زنان کیست؟

متخصص زنان پزشکی است که مشکلات و بیماری‌های مربوط به زنان و دستگاه تناسلی (واژن) آن‌ها را درمان می‌کند. همچنین یک متخصص زنان در زمینه‌ی زایمان زنان (زایمان طبیعی، سزارین و …)  نیز آموزش دیده است.

چرا باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟

متخصص زنان پزشکی است که در زمینه‌ی سلامت زنان، به خصوص دستگاه تناسلی آن‌ها و واژن تخصص دارد. اینفوسلامت توصیه می‌کند اولین معاینه نوجوانان توسط متخصص زنان در سن 13 تا 15 سالگی انجام شود.

این متخصصین در زمینه‌ی بارداری و زایمان زنان (زایمان طبیعی، سزارین و …) نیز آموزش دیده‌اند اما به طور کلی در زمینه‌های مختلف از پریود و باروری تا بیماری‌های مقاربتی و اختلالات هورمونی همگی به آن‌ها مربوط می‌شود.

 


بیماری‌هایی که توسط متخصص زنان درمان می‌شود

  • بیماری‌های خوش خیم دستگاه تناسلی ( کیست تخمدان، زخم واژن و دیگر تغییرات غیر سرطانی)
  • خونریزی غیر طبیعی رحم
  • سرطان دستگاه تناسلی و سرطان سینه‌ و تومورهای مربوط به بارداری
  • ناهنجاری‌های مادرزادی دستگاه تناسلی زنان (بیماری‌هایی که زنان با آن به دنیا می‌آیند)
  • اختلالات سیتولوژی (اختلالات سلولی از جمله آن‌هایی که مربوط به سرطان‌ هستند)
  • حاملگی خارج از رحم (تخم باروری که به جای رحم در خارج از رحم و معمولاً در لوله‌ی فالوپ بین رحم و تخمدان کاشته می‌شود)

 


  • مراقبت‌های اورژانسی (مانند خونریزی)
  • اندومتریوز (بیماری مزمنی که در آن بافتی مشابه پوشش داخلی رحم، آندومتر، در قسمت‌های مختلف بدن یافت می‌شود.)
  • فیبروئید رحمی یا فیبروم رحم (رشد غیر سرطانی لایه‌ی عضلانی دیواره‌ی رحم)
  • بیماری التهابی لگن
  • درد لگن از جمله درد آپاندیس و درد مزمن
  • مشکلات لگن با بافت‌های حمایت کننده از ارگان‌های لگنی (رباط‌ها، فاسیا و عضلات) مانند نقص در کف لگن.
  • شرایط سرطانی دستگاه تناسلی و سینه‌ها (هیپرپلازی آندومتر و دیسپلازی دهانه رحم)
  • عفونت‌های مقاربتی
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع

بهترین دکتر زنان همچنین با بیماری‌هایی مانند دیابت، آسم و بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اختلالات شخصیتی نیز مقابله می‌کند

حوزه‌ی مراقبت‌های ویژه شامل آزمایش‌های سالانه مانند ماموگرافی، کولونوسکوپی، نظارت بر فشار خون، واکسن، رژیم غذایی (شامل کلسیم و فولیک اسید) و مراقبت از موارد زیر است:

  • آمنوره (فقدان یا قطع قاعدگی)
  • اختلالات خوش خیم سینه
  • بیماری قلبی و عروقی
  • دیابت، اختلالات تیروئیدی
  • اختلالات فیزیولوژی تولید مثل و هورمون‌ها (مانند عدم تخمک گذاری، گالاکتوره، هیرسوتیسم، آندروژن)
  • خشونت خانگی و تجاوز جنسی
  • تنظیم خانواده (پیشگیری از بارداری، عقیم سازی، پایان دادن به حاملگی)
  • مراقبت‌های زنان برای گروه سنی خاصی مانند کودکان، نوجوانان و سالمندان
  • مشاوره در مورد سبک زندگی (ترک سیگار، کاهش وزن و…)
  • یائسگی و دوره‌ی پیش یائسگی
  • مشکلات پریود
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • اختلالات عملکرد جنسی
  • ترشح واژن
  • درد ولوار و بیماری‌هایی مانند (زخم معده، ناراحتی پوستی و کیست)

دکتر زنان همچنین برای درمان مشکلات مربوط به بارداری نیز آموزش دیده است.

 


متخصص دکتر زنان از چه روش‌هایی استفاده می‌کند؟

دکتر زنان باید مهارت و دانش خاصی در روش‌های تشخیص و جراحی داشته باشد. در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شویم:

  • روش‌های تشخیصی مانند کولپوسکوپی (بررسی میکروسکوپی دهانه‌ی رحم) و نمونه‌ی آندومتر (گرفتن یک نمونه از پوشش داخلی رحم)
  • جراحی‌های کوچک (مانند عقیم سازی) و جراحی‌های بزرگ مانند میومکتومی برای درمان فیبروم رحمی)
  • هیستروسکوپی (با استفاده از یک آندوسکوپ برای دیدن رحم) به منظور تشخیص و جراحی
  • عملیات ناباروری
  • لاپاراسکوپی برای تشخیص یا جراحی
  • ارزیابی قبل از عمل و آماده سازی
  • مراقبت بعد از عمل (از جمله عوارض درمان مانند آمبولی ریه)
  • سونوگرافی برای تشخیص

چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟

منبع: سایت معتبر درمانکده

زنان باید هر سال برای معاینه توسط دکتر زنان اقدام کنند. این معاینات سالانه فرصت بسیار خوبی برای متخصصین زنان هست تا به بیماران در مورد حفظ سبک زندگی سالم و به حداقل رساندن خطرات بهداشتی آگاهی دهند. این معاینات سالانه باید شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه، ارزیابی و مشاوره
  • ایمن سازی بر اساس سن و عوامل خطرساز
  • آزمایش فیزیکی شامل اندازه گیری علائم حیاتی استاندارد، شاخص توده‌ی بدن، لمس غدد لنفاوی شکم و کشاله‌ی ران و ارزیابی سلامت کلی

اگر بیماری علائم یا نگرانی در مورد قسمت‌های داخلی یا خارجی دستگاه تناسلی خود داشته باشد پزشک معاینه‌ی لگنی را انجام می‌دهد. همچنین ممکن است معاینه‌ی سینه‌ها به منظور بررسی توده یا علائم انجام شود. این معاینه از سن 20 تا 39 سالگی هر یک تا سه سال و از 40 سالگی هر سال انجام می‌شود.


  
  

ارتوپدی Orthopedics شاخه ای از جراحی است که در حیطه سیستم حرکتی بدن فعالیت دارد. سیستم حرکتی شامل استخوان ها، مفاصل، عضلات و دیگر بافت هایی است که در اندام های حرکتی وجود دارند.

ارتوپدی گرچه یک شاخه از علم جراحی است ولی این بدان معنا نیست که کار متخصص ارتوپد فقط جراحی باشد. او هر بیماری که به نحوی  بر سیستم حرکتی یا لوکوموتور بدن انسان تاثیر میگذارد را مورد توجه قرار میدهد.

دست ها و پاها و کمر و گردن و لگن و دردهای این مناطق و محدودیت های حرکتی و تغییر شکل اندام ها و لنگش همه و همه در دایره فعالیت ارتوپدی است.

معرفی دکتر خوب و معتبر ارتوپدی: دکتر افشین طاهری اعظم


طب فیزیکی و توانبخشی یک رشته? پزشکی تخصصی بالینی است که به بررسی، پیشگیری و درمان معلولیت‌ها و ناتوانی‌های فیزیکی می‌پردازد.  استفاده از لفظ فیزیکی در این رشته بیشتر اشاره به فیزیک بدن و کالبد است.  استفاده از وسایل و مواد فیزیکی در درمان بیماری‌ها ریشه در تاریخ بشر دارد اما توجه روزافزون به این نوع درمان و گسترش اطلاعات علمی در این زمینه باعث شد از سال 1947 بورد تخصصی رشته طب فیزیکی و توانبخشی در آمریکا تصویب شود. در حال حاضر طب فیزیکی و توانبخشی شامل سه بخش طب توانبخشی، طب فیزیکی و الکترودیاگنوز است.

این رشته به صورت مختصر «فیزیاتری» Physiatry و متخصصین این رشته «فیزیاتریست» Physiatrist نام دارند که از لغت یونانی physikos به معنای «فیزیک» و iatreia به معنای «هنر درمان» گرفته شده‌است. فیزیاتریست از درمانهای غیر داروئی در کنار سایر درمانهای متداول در درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند و علاوه بر درمان بیماری در جهت رسیدن به حداکثر عملکرد بیمار و بهبود کیفیت زندگی تلاش می‌نماید.

معرفی دکتر خوب و معتبر طب فیزیکی: دکتر شهرام قاسمی

زشک فوق تخصص غدد پزشکی است که بعد از طی دوره چهار ساله تخصص بیماریهای داخلی بطور خاص  بمدت دو سال دیگر در زمینه تشخیص و درمان اختلالات و بیماریهای هورمونی و غدد  دانش و مهارت کافی کسب نموده است.پزشک فوق تخصص غدد در زمینه تشخیص و درمان بیماریها و اختلالات زیر فعالیت دارند:

معرفی دکتر خوب و معتبر : دکتر علیرضا استقامتی متخصص غدد

 

1-تیروئید-کم کاری تیروئید ، پرکاری تیروئید ، گواتر، ندول و گره تیروئید ، تیروئیدیت و التهاب تیروئید ، تیروئید در حاملگی و بارداری ،سرطان تیروئید ، نمونه برداری تیروئید ، گره و ندول سمی تیروئید

2-دیابت و بیماری قند– دیابت نوع یک و دو ، دیابت حاملگی ، پیش دیابت

3- اختلالات هیپوفیز – پرولاکتین ، اکرومگالی و..

4- اختلالات پریود و قاعدگی زنان – نامنظمی پریود ، قطع قاعدگی

5- اختلالات رشد و بلوغ – کوتاهی قد کودکان ، بلوغ زودرس ،بلوغ دیررس، کندی رشد قد

6- پرمویی و هیرسوتیم در زنان

7-اختلالات غده فوق کلیوی و ادرنال– کوشینگ ، نارسایی ادرنال


  
  

متخصص اطفال یک پزشک متخصص است که در ارائه مراقبت‌های پزشکی به کودکان تخصص دارد. در این مطلب با مهارت و وظایف این متخصص آشنا می‌شویم.

متخصص اطفال که برگرفته از واژه یونانی pais، به معنی کودک و iatros، به معنی پزشک یا شفا دهنده است، یک پزشک متخصص است که در ارائه مراقبت‌های پزشکی به کودکان تخصص دارد. اگرچه نسخه‌های خطی باقی‌مانده از پزشکی اطفال از زمان‌های قدیم وجود دارد، اما تا اواسط قرن نوزدهم، آن را به‌عنوان یک تخصص پزشکی جدید نمی‌شناختند و توسعه ندادند. آبراهام جکوبی را پدر طب اطفال می‌نامند، زیرا مشارکت‌های بسیاری در این زمینه داشته است.

او در آلمان دوره پزشکی خود را گذراند، اما بعدها برای طبابت به آمریکا رفت. آنجا بود که اولین کلینیک کودکان را در نیویورک افتتاح کرد

بهترین متخصص کودکان کیست؟

 

این یکی از بزرگترین تصمیماتی است که قبل از تولد نوزادتان ایجاد می کنید. کدام پزشک متخصص اطفال برای کودک شما مناسب است؟ قبل از اینکه جستجو را شروع کنید، چند دقیقه وقت بگذارید تا دقیقا همان چیزی را که این نوع دکتر انجام می دهید یاد بگیرید. این به شما کمک می کند که انتخاب خوبی داشته باشید و می دانید چه اتفاقی می افتد وقتی فرد کوچک شما وارد می شود.

متخصصان اطفال پزشکانی هستند که سلامت فرزند شما را مدیریت می کنند، از جمله موارد جسمی، رفتاری و سلامت روانی. آنها برای تشخیص و درمان بیماری های دوران کودکی، از مشکلات بهداشتی جزئی تا بیماری های جدی آموزش دیده اند.

متخصص کودکان کیست؟

متخصص کودکان پزشکی است که سلامت کودک شما را مدیریت می‌کند. مدیریت شامل موارد فیزیکی، رفتاری و سلامت روانی است. این افراد آموزش دیده‌اند تا بیماریهای دوران کودکی را تشخیص دهند و درمانی مناسب برایش انتخاب نمایند. (از مسائل جزئی گرفته تا بیماریهای بسیار جدی)

 متخصص اطفال  دکتر بهروز مقدادی

متخصصان اطفال با ارائه مراقبت‌های جسمی، روحی و عاطفی به بیماران خود، با سلامتی نوزادان، کودکان و نوجوانان سروکار دارند. آن‌ها آزمایش‌های تشخیصی را برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به وضعیت پزشکی بیمار انجام می‌دهند و برای درمان بیماری‌ها، اختلالات و آسیب‌ها، معالجه و دارو و واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

آن‌ها همچنین کودکانی را که دچار آسیب‌های جزئی، مشکلات حاد و مزمن سلامت و رشد فیزیولوژیکی و روانی و مشکلات تکاملی هستند، درمان می‌کنند.

متخصصان اطفال، کودکان و والدین یا سرپرستان آن‌ها را در مورد رژیم غذایی، بهداشت و پیشگیری از بیماری راهنمایی و هدایت می‌کنند. حوزه کاری طب اطفال یک حوزه تخصصی مشترک است – اگر بیماران علائم یک بیماری وخیم را نشان دهند، متخصصان اطفال در امر مراقبت‌های اولیه آن‌ها را به یک پزشک متخصص ارجاع می‌دهند تا بتوانند این مشکل را به‌طور مؤثر بررسی کنند.

حوزه طب اطفال یک حوزه بسیار وسیع است که شامل مطب عمومی در زمینه انکولوژی کودکان می‌شود و ازاین‌رو نیاز به تلاش مشترک در میان متخصصان پزشکی دارد.

محل کار یک متخصص اطفال چگونه است

منبع: سایت معتبر درمانکده

متخصصان اطفال می‌توانند در محیط‌های مختلف مانند بیمارستان‌ها، مطب‌های خصوصی، سازمان‌های حفظ سلامت، مراکز بهداشت عمومی، کلینیک‌های بهداشت عمومی، مدارس، یا ارتش و دولت کار کنند. آن‌ها کمتر به‌صورت انفرادی کار می‌کنند و بیشتر به‌عنوان کارمندان حقوق‌بگیر مطب‌های پزشکی گروهی کار می‌کنند.

در شرایط عادی، متخصصان اطفال از یک محیط کار خوب، لذت می‌برند، زیرا آن‌ها معمولاً به مطب‌ها و اتاق‌های معاینه که بیشتر مربوط به کودکان هستند، منتقل می‌شوند.

مطب‌ها و اتاق‌های معاینه مجهز به کتاب‌ها، اسباب‌بازی‌ها و فعالیت‌های کودکان هستند تا آن‌ها را در طول دوره‌های انتظار سرگرم و حواس آن‌ها را در حین عمل‌های دردناک پرت کنند. بااین‌وجود، کار با کودکان مشکلاتی دارد. آن‌ها ممکن است بیماران سرکش، اغلب بی‌قرار و گاهی اوقات هیستریک باشند که توسط پزشکان و روش‌های پزشکی ترسیده شده‌اند. در هنگام برخورد با کودکان باید نهایت صبر و شکیبایی را بکار گیرید، چراکه طب اطفال بسیار باارزش است.

تفاوت بین طب بزرگ‌سالان و طب کودکان چیست

ادعای رایج در عرصه پزشکی این است که “کودکان در حقیقت بزرگ‌سالان کوچک نیستند” به‌عبارت‌دیگر، تفاوت زیادی بین درمان بزرگ‌سالان و کودکان وجود دارد. اندازه کوچک بدن و اندام‌های داخلی کمتر رشد کرده یک نوزاد یا کودک ازلحاظ فیزیولوژیکی متفاوت هستند. این اختلافات می‌تواند مشکلات یا نقص‌های مادرزادی و مسائل مربوط به رشد را که بیشتر مختص بیماران نوزاد است، نشان دهد.

تفسیر متخصص اطفال از علائم، تشخیص و تجویز داروها و درمان‌های دیگر همگی تحت تأثیر سن بیمار است. این واقعیت که متخصص اطفال اغلب نمی‌توانند به‌طور مستقل استدلال کننده یا تصمیم‌گیرنده باشند، جنبه دیگری را به کار پزشکی اطفال یعنی ارتباط برقرار کردن با والدین و خانواده، رسیدگی به مشکلات بسیاری از افراد بالقوه و نه فقط بیماران، می‌افزاید. این بخش از کار متخصص اطفال می‌تواند به‌خصوص در مواجهه با یک روش دردناک یا پیش‌بینی ضعیف مورد نیاز باشد.

آیا متخصص اطفال می‌تواند بزرگ‌سالان را درمان کند

دوره آموزشی طب اطفال شامل چهار سال دانشکده پزشکی و حداقل سه سال کار در بخش اطفال است. این رشته، یک رشته بسیار تخصصی است و کارآموزان آن به‌طور خصوصی برای درمان نوزادان، کودکان نوپا، کودکان و نوجوانان تا سن هجده سال، شاید هم سن 21 سالگی، تعلیم می‌بینند.

پزشکان متخصص اطفال به‌ندرت می‌توانند خارج از تخصص خود برای درمان بزرگ‌سالان کار کنند، مگر این‌که هم در طب کودکان و هم در طب بزرگ‌سالان آموزش دیده باشند.


  
  

متخصص داخلی ، پزشکی است که دانش و تخصص بالینی را برای تشخیص، درمان و مراقبت دلسوزانه از بزرگسالان در طیف وسیعى از سلامتی تا بیماری هاى پیچیده استفاده می کند.

متخصص داخلی ، بر مراقبت از بزرگسالان تمرکز داشته و تاکید بر استفاده از بهترین علم پزشکی موجود در مراقبت از بیماران دارد.

حداقل از سه سال از هفت سال تحصیل آن ها در دانشکده پزشکی به یادگیری نحوه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری هاى بزرگسالان  اختصاص یافته است. این آموزش هاى ابتدایی آن ها را برای تخصص طب داخلی تعلیم می دهد .

متخصص داخلى پس از اتمام آموزش پزشکی عمومى خود وارد این تخصص مى شود. این پزشکان ” متخصص داخلی ” نامیده مى شوند . متخصصان داخلی قادر به تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری هایی هستند که بر بزرگسالان تأثیر می گذارند و ارتقاء سلامت و پیشگیری بیماری ها را نیز مى توانند به مردم آموزش دهند .

متخصصان داخلى به حل هر گونه مشکل و بیمارى که نزدشان مى آید مى پردازند و پیچیدگى و شیوع آن بیمارى مهم نیست. آن ها برای حل مشکلات پیچیده تشخیصی آموزش دیده اند و می توانند چندین بیمارى مختلف هم زمان را نیز تشخیص دهند و درمان را شروع کنند .

متخصصان داخلی در زمینه هاى مختلف آموزش مى بینند. آموزش آن ها شامل مراقبت های اولیه و مراقبت از بیماران بزرگسال در طول زندگی و ایجاد روابط طولانی مدت با بیمارانشان است. “پزشکان عمومی” و یا “پزشکان خانواده” مراقبت از بزرگسالان و هم چنین کودکان را نیز انجام مى دهند که تفاوت آن ها با متخصصان داخلى است .

بعضی از متخصصان داخلی ممکن است تمرکز خود را در مراقبت از بیماران در محیط بیمارستان بگذرانند .  با این حال، سایر متخصصان داخلی مراقبت هاى سرپایى در مطب را نیز انجام مى دهند و دیگر متخصصان داخلی ممکن است در محیط های دیگرى مانند مراکز توانبخشی کار کنند .

 فوق تخصص یا فلوشیپ

برخی از متخصصان داخلى تصمیم به آموزش های اضافی برای “فوق تخصص” در منطقه متمرکز تر از طب داخلی مى گیرند. براى فوق تخصص یا فلوشیپ معمولا نیاز به یک تا سه سال آموزش اضافی تر است .  آموزش فوق تخصص ، تخصصى تر ، گسترده تر و عمیق تر است و آن ها را برای مدیریت مسائل پزشکی بسیار پیچیده و استفاده از روش های بالینی پیشرفته تعلیم مى دهد .

مزایای مراجعه به یک متخصص داخلی

آموزش دقیق پزشکی متخصص داخلى به او  اجازه می دهد تا بیماران مبتلا به بیماری های خاص را تشخیص دهند و درمان کنند .

یک متخصص داخلی می تواند بیماری های مختلفى را درمان کند، اما متخصصان داخلی با فوق تخصص خاص تمرکز خود را بر عوارض ناشی از یک سویه بیماری قرار مى دهند.

متخصصان داخلی برای ارائه مراقبت های پیشگیرانه، از غربالگرى سرطان تا ماموگرافى نیز آموزش داده می شوند. یک متخصص داخلی به بیماران در برنامه ریزی برنامه هایشان و ایجاد یک برنامه منظم کمک مى کند.

متخصصان داخلى با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و تا از بیماران حمایت کنند. ارجاعات، انتقال به بیمارستان و دیگر ارتباطات بین اداری به دلیل یکپارچگی پزشکان داخلی مى باشد .

 

با توجه به فوق تخصص خاص متخصص داخلى، بیمار می تواند از هجده سالگى تا سالیان سال زیر نظر یک متخصص داخلى باشد . این امر به بیمار اجازه می دهد رابطه قابل اعتمادى با پزشک خود برقرار کند.

متخصصان داخلی فقط ارگان هاى داخلى را درمان نمى کنند بلکه کل بدن بیمار را درمان مى کنند .  آنها برای زندگى بیماران خود ارزش قائل هستند .

از بهترین متخصص داخلی باید چه انتظاری داشت؟

در حالی که یک متخصص داخلی اغلب با یک پزشک عمومی یا خانواده اشتباه گرفته می شود، تفاوت های  بین این دو وجود دارد. به عنوان مثال، یک متخصص داخلی، سه سال برای مطالعه طب بالینی آموزش داده مى شود وبه طور خاص  نحوه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های بزرگسالان را آموزش می بیند .

متخصصان داخلی زایمان انجام نمى دهند ، کودکان را درمان نمی کنند و عمل جراحی انجام نمی دهند. با این حال دانش گسترده ای در زمینه بیماری های پیچیده ای که بر بزرگسالان تاثیر می گذارند، دارند.

متخصصان داخلی به ویژه برای تشخیص و درمان بیماری آموزش داده می شوند، اما برای شناسایی و کنترل عوامل خطر مانند فشار خون بالا و کلسترول، پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها نیز آموزش مى بینند .

متخصص داخلى خوب برای تشخیص و درمان بیماری مزمن  و به طور خاص شرایطی که در آن چندین بیماری مختلف ممکن است هم زمان وجود داشته باشند آموزش داده می شوند.

شرایطى که متخصص داخلى مى تواند درمان کند :

  • پزشکى عمومی
  • بیماری های تنفسی
  • بیماری هاى قلبی و عروقی
  • مشکلات خون
  • مشکلات کلیه
  • مشکلات مفاصل و روماتولوژیک
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات غدد درون ریز و هورمونی
  • مشکلات ادراری
  • مشکلات عصبی
  • بیماری عفونی
  • سلامت روان
  • دیابت

نوع مراقبت

یک متخصص داخلی خوب می تواند بیمارى روتینى مثل آنفولانزا را درمان کند . هم چنین مى تواند شرایط وخیم ترى را نیز درمان کند مانند کنترل بیماری دیابت ، بیمارى هاى ریوى و یا قلبی .

معرفی متخصص معتبر دکتر مجتبی عاملی

متخصصان داخلى معمولا خود را با متخصصین زیادی که ممکن است بیمار در روند درمان بیماری ها به آن ها نیاز داشته باشد، هماهنگ می کند. بیمار یک متخصص داخلی دوست دارد با پزشکى که توانایى برطرف کردن هر گونه مشکل چه رایج چه نادر را دارد ارتباط خوبى برقرار کند


  
  

روانپزشک کیست؟ کار روانپزشک چیست؟

روانپزشک ( Psychiatrist ) ، پزشکی است که متخصص تشخیص و درمان بیماری های روانی یا روان درمانی می باشد. کار روانپزشک، تشخیص، ارزیابی، درمان و پیشگیری از اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی است.

همه روانپزشکان برای سنجش و درمان بیماری های روانی آموزش می بینند. روانپزشکان و متخصصان بهداشت روانی تنها کسانی هستند که مرجعیت تجویز دارو برای درمان بیماری های روانی را دارند. برخی از روانپزشکان متخصص در کمک به گروه سنی ویژه ای می باشند، مانند روانپزشک کودکان، که درمان گروه سنی کودکان یا نوجوانان را بر عهده دارند.

 تفاوت روانشناس ، مشاور و روانپزشک

برخی از مردم گاهى روانپزشک را با روانکاو و روان شناس و یا مشاور اشتباه می گیرند. از نظر تحصیلی و فرایند آموزشی، روانپزشک پیش از روانپزشک شدن باید از دانشکده پزشکى فارغ‌التحصیل شده و مدرک دکتری عمومی اخذ نموده و سپس آموزش بیماری های روانی را دیده و متخصص روانپزشکی شود اما روانشناس و مشاور در رشته روانشناسی، ابتدا نسبت به دریافت مدرک کارشناسی و سپس در مراحل بعدی کارشناسی ارشد و یا دکتری اقدام می کنند.

اما از نظر کار و وظیفه ای که هر یک از این متخصص ها انجام می دهند نظر دکتر غلامرضا میرسپاسی، نایب‌رئیس انجمن روانپزشکان ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را مرور می کنیم :

” وقتی یک فرد با مشکلی برخورد می‌کند (مثلا یک مشکل تربیتی با فرزندش) ابتدا از یک دوست یا بزرگ‌تر نظرخواهی می‌کند و آن دوست بر اساس تجربه‌های محدودش نقطه نظراتی را مطرح می‌کند که می‌تواند مفید باشد یا نباشد. پس از آن، اگر فرد از آگاهی و بینش بهتری برخوردار باشد، به جای رفتن سراغ اعمال مضحک (مثل کف‌بینی و طالع‌بینی) سراغ اهل‌ فن می‌رود و مثلا سعی می‌کند با خواندن کتاب یا مقاله، مشکلاتش را حل کند. به طور مثال، در زمینه تربیت کودکان کتابی مطالعه می‌کند؛ و البته معمولا آن کتاب، کامل نیست و به طور اختصاصی برای ما تدوین نشده. در گام بعدی، فرد با یک مشاور تماس می‌گیرد؛ البته مشاوره تلفنی می‌تواند راهکار مفیدی باشد ولی چون تماس چهره به چهره وجود ندارد، احساس خوبی نیز تجربه نمی‌شود و معمولا کلی‌گویی‌هایی صورت می‌گیرد. از این‌رو فرد، قدم بعدی را برای رفتن نزد یک مشاور برخواهد داشت. مشاور هم سعی می‌کند راهکارهایی ارایه دهد و در صورتی که مشکل همچنان باقی بود فرد باید از یک روان‌شناس بهره بگیرید تا با بررسی مسایل و مشکلات و توانایی‌های منحصر به فرد او کاری ‌کند که بتواند راه‌ ساده‌‌ای را در زندگی‌ انتخاب کند.

 حال پس از بررسی‌های همه ‌جانبه روان‌شناسی و ارایه راهکار‌های مناسب فرد متوجه شود که جایی از مغزش دچار مشکل شده‌ است. حالا باید نزد روان‌پزشک رفته تا با دریافت داروهای خاصی تنظیم هورمونی وضعیت عادی خود را به دست آورد و یا از یک متخصص مغز و اعصاب بخواهد او را معاینه کرده و در صورت لزوم، عمل جراحی انجام دهد تا فرد بتواند دوباره به روان‌شناس خود مراجعه کند. “

منبع: سایت معتبر درمانکده

آمار و ارقام و برخی مشکلات موجود

  آمارها حاکی از آن است که 10 تا 14 میلیون نفر از مردم ایران حداقل یک بار در عمر خود مسائل روانی را به نوعی تجربه کرده‌اند. علی معین، رئیس کرسی یونسکو می‌گوید: براساس آمار سازمان WHO از هر 4 نفر در خانواده حداقل یک نفر دچار اختلالات روانپزشکی هستند و اعضای خانواده‌ها نیز معمولاً درگیر مشکلات بیماران می‌شوند.

اما علاوه بر مشکلات فرهنگی که در این زمینه در کشور وجود دارد و بیمار را از مراجعه به روانپزشک باز می دارد یکی دیگر از مشکلاتی که حوزه درمان‌های روانپزشکی با آن مواجه است، طولانی شدن مدت درمان‌هاست که در خیلی موارد باعث می‌شود بیماران درمان را رها کنند.

کارشناسان اذعان دارند اغلب داروهای روانپزشکی تحت پوشش بیمه هستند ولی درمان‌های غیردارویی تحت پوشش بیمه نیستند و گاهی تصور می‌شود که جلسات غیردارویی که درمان بیمارهای روانی در آن اتفاق می‌افتد تنها گفت‌وگوی بین پزشک و بیمار است. در حالی که در این جلسات درمان صورت می‌گیرد.

متاسفانه این جلسات غیردارویی که برای درمان بیماران صورت می‌گیرد هزینه‌های بالایی دارد که تحت پوشش بیمه‌ها نیستند.

وظایف و مسئولیت متخصص اعصاب و روان

  • ارزیابی وضعیت ذهنی و فیزیکی بیماران برای تعیین ماهیت و حد اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی

  • ارزیابی تاریخچه و سوابق پزشکی و روانپزشکی بیماران به منظور تشخیص بهتر بیماری و امکان تجویز بهترین درمان

  • انجام تست های مختلف برای تشخیص بیماری و یافتن بهترین راه درمان

  • تجویز دارو و برگزاری جلسات درمانی لازم تا بهبودی بیمار

  • همکاری با سایر متخصصان از جمله پزشکان، روانشناسان و… برای درمان همه جانبه بیمار تا رسیدن به بهبودی کامل او

  • اما روان‌پزشک، پزشک متخصصی است که دوره عمومی پزشکی را طی کرده و پس از آن در رشته اعصاب و روان تخصص گرفته است.
    متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست هم پزشک متخصصی است که پس از طی کردن دوره پزشکی عمومی، تخصصش را در رشته مغز و اعصاب (نورولوژی) گرفته تا بتواند بیماری‌هایی مانند تشنج، ام‌اس، میگرن و سردرد‌های مختلف، فلج، سکته مغزی و کمردرد‌های مزمن و بیماری‌هایی از این قبیل را تشخیص دهد و درمان کند. روان‌پزشک نیز می‌تواند در درمان اضطراب‌ها، افسردگی‌ها و سایر مشکلات اعصاب و روان به مراجعانش کمک کند و به آنها دارو بدهد اما روان‌شناس نمی‌تواند دارو تجویز کند و معمولا روان‌درمانی می‌کند. ضمنا این نکته را هم باید یادآور شوم که جراح مغز و اعصاب هم می‌تواند جراحی‌هایی مانند برداشتن انواع تومور‌ها یا دیسک کمر را انجام دهد بنابراین هیچ شباهتی بین رشته‌های روان‌شناسی، روان‌پزشکی و تخصص مغز و اعصاب وجود ندارد.

  
  

روماتولوژی چیست بیماری روماتیسمی یا روماتولوژی به بیماریهایی گفته می شود که باعث درد , تورم, خشکی و محدودیت حرکت در مفاصل , استخوان ها , تاندون ها , رباط ها و عضلات میشوند در این مقاله به توضیح درباره این بیماری پرداخته می شود

روماتولوژی (Rheumatology) به معنای علم شناخت بیماری های استخوان و مفاصل ( بیماری های رماتیسمی ) و رشته ای فوق تخصصی است که پزشکان در این رشته بعد از گذراندن تخصص داخلی بزرگسالان و داخلی کودکان به تحصیل در آن می پردازند .

بیماری هایی که در این راستا مطرح هستند شامل:

1- بیماری های مفصل که با علت های متفاوت به شرح زیر می تواند باشد:

- علت التهابی (Inflammatory) مانند بیماری ارتریت روماتوئید و لوپوس سیستمیک و بهجت و...

- علت مکانیکال: مانند بیماری استئوارتریت (Osteoarthritis) که اسم دیگر آن آرتروز (Arthrosis) می باشد.

- علل یا منشا نورولوژیک : آسیب مفصل بدنبال آسیب سیستم عصبی که در اندامها ایجاد می شود. مانند نوروپاتی بدنبال دیابت و ...

- علل متابولیک: آسیب مفصل بعلت بیماری زمینه ای فرد مانند دیابت ? نقرس وپوکی استخوان می باشد.

- علل عفونی: علت های عفونی متعددی مانند باکتری ها و یا تب مالت و یا سل می توانند باعث ابتلای مفصل شوند.

 

2 - علل خارج مفصل: در اطراف مفصل ضمائمی وجود دارد که هرکدام از آنها می توانند با علل متفاوت دچار آسیب شده و ایجاد بیماری نمایند. ضمائم مفصل عبارتند از:

- تاندونها که التهاب آنها تاندونیت (Tendinitis) مانند بیماری تنیس بازان یا بیماری گلف بازها نامیده می شود.

- به تورم اطراف تاندونها که تنوسینوویت (Tenosynovitis) گفته می شود.

- کیست های اطراف مفصل که کیست سینویال (Synovial Cyst) گفته می شود.

 

3 - بیماری های استخوان که با علل متعددی ایجاد می شود:

- علت متابولیک: که سردسته آنها بیماری پوکی استخوان و یا استئوپروز (Osteoporosis) می باشد.

- علل عفونی: که می تواند با منشا باکتری ها و یا قارچ ها باشد که به آن بیماری استئومیلیت (Osteoemyelitis) گفته می شود.

 

4 - بیماریهای ستون فقرات که عوامل مختلف می تواند در ایجاد آن دخیل باشد که عبارتند از:

- بیماری های التهابی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزانت (Ankylosing spondylitis) سردسته آنهاست.

- بیماریهای با علت های مکانیکال که علل آن استئوآرتریت مهره های گردن و یا بیماری های فتق دیسک(Disc herniation) می باشد که باعث ایجاد اثر فشاری بر روی ریشه عصب شده و دردهای ارجاعی به اندام های فوقانی و تحتانی ایجاد می کند.

- علل عفونی که در آن عفونت های مختلفی مانند باکتری ها، سل و یا بروسلا می توانند باعث دیسک شده و مهره های کمر را مبتلا نمایند.

 

5 - بیماری های بافت همبند (Convective tissue) که در آن تمامی قسمت های مختلف می تواند مراتبی از ابتلا را داشته باشد. مانند بیماری لوپوس اریتماتوز سیستمیک یا ( SLE Systemic Lupus Erythematosis )

با توضیح فوق متوجه می شویم دامنه علم روماتولوژی بسیار وسیع است. شیوع این بیماری ها در مطالعات جهانی حدود 40-30 درصد می باشد. در مطالعه صورت گرفته در ایران شیوع این بیماری ها در جامعه شهری9/41 درصد و در جامعه روستایی 66 درصد می باشد.

 معرفی پزشک معتبر متخصص روماتولوژی

 

روماتولوژیست کیست؟

به پزشکان حاذق ، با تجربه و با صلاحیت کافی در تشخیص و درمان بیماری های استخوان و مفاصل روماتولوژیست می گویند .

 

درمان روماتولوژی

از کارهایی که می توان جهت درمان این بیماری استفاده نمود تغییر در روش زندگی است که شامل ایجاد تعادل بین میزان فعالیت و استراحت ، مراقبت از مفاصل کاهش استرس های روانی، استفاده از یک رژیم غذایی سالم می باشد.

از داروها برای کاهش درد ، تورم و توقف روند بیماری به سمت بدتر شدن استفاده می شود. دارویی که پزشک تجویز می کند براساس سلامت عمومی بیمار، شدت بیماری و اینکه بیماری تا چه اندازه شدید خواهد شد و مدتی که باید بیمار دارو بگیرد و اینکه دارو تا چه اندازه کارایی داشته و عوارض جانبی آن چه می باشد، خواهد بود.

 

جراحی: روشهای جراحی زیادی جهت درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. از این روش جهت تسکین درد، کمک به عملکرد بهتر مفاصل و عملکرد بهتر فرد در فعالیتهای روزمره خود استفاده می شود.

 

مراجعات منظم به پزشک : بسیار مهم است اینکه آیا بیماری شدیدتر شده و آیا دارو کمک کننده بوده است، عوارض جانبی داروها ظاهر شده اند و در صورت نیاز داروها را عوض نماید. اقداماتی که ممکن است نیاز به انجام آن شود شامل: آزمایش خون، ادرار و عکسبرداری می باشد.

 

روش درمانی جایگزین : گاهی اوقات از رژیمهای غذایی خاص ، ویتامینها و سایر روشهای دیگر جهت درمان روماتیسم مفصلی استفاده می شود. بعضی درمانها به کاهش استرس بیمار کمک می کند. بسیاری از این روشها بی ضرر می باشند و اما باید گفت که این روشها بطور کامل و دقیق مورد بررسی قرار نگرفته اند لذا قبل از استفاده از آنها حتماً باید با پزشک مشورت شود


  
  

کلیه یکی از اندام های درونی بدن انسان است که وجود آن برای سلامت بدن ضروری است. یکی از اصلی ترین وظایف کلیه دفع مواد زاید تولید شده بر اثر متابولیسم و مواد خوراکی مصرف شده می باشد.کنترل حجم وترکیبات مایعات بدن نیز از دیگر کارکردهای کلیه هاست. این اندام باارزش با دفع مواد ناخواسته از طریق ادرار، بدن را پاکسازی می کند و مواد مورد نیاز و ارزشمند را در خون نگه می دارد. از دیگر فعالیت های کلیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنظیم تعادل آب و الکترولیت ها
تنظیم فشار شریانی
تنظیم تعادل اسید و باز
تنظیم گلبول های قرمز خون
ساخت گلوکز

اثر مواد خوراکی روی کلیه ها

کلیه در برابر بیمای ها بسیار حساس است و معمولا هیچ علایم یا نشانه ای در مراحل اولیه از خود بروز نمی دهد. بنابر گفته بهداشت جهانی از هر 10 نفر، یک نفر در معرض ابتلا به بیماری های کلیوی قرار دارد. هنگام مراقبت از کلیه، تغذیه و موادی که مصرف می کنیم بسیار مهم است. در حقیقت مصرف نامناسب و بی رویه برخی از خوراکی ها به کلیه ها صدمه می زنند. در مقابل برخی از خوراکی ها، دوست کلیه هستند.

خوراکی های مضر

خوراکی های زیر کلیه ها را در معرض ابتلا به بیماری قرار می دهد و بهتر است در مصرف آنها زیاده روی نکنیم. همچنین افراد مبتلا به بیماری های کلیوی باید از مصرف آنها پرهیز کنند.

لبنیات

کلیه ها برای اینکه سالم بمانند باید بین مقدار کلسیم و فسفر توازن ایجاد کرده و از ازدیاد این نوع مواد معدنی جلوگیری کنند. همچنین کلیه های بیمار به راحتی نمی توانند مقدار اضافی کلسیم یا فسفر را کاملا از بدن خارج کنند. از طرف دیگر، کلیه برای پاکسازی فسفر اضافی بدن، به جای دفع آنها از بدن، از کلسیم موجود در مغز استخوان استفاده کرده و بدین ترتیب سعی می کند بین این دو ماده معدنی توازن ایجاد نموده و فسفر زیاد موجود در محصولات لبنی را کنترل کند. بنابراین، مصرف زیاد لبنیات برای بیماران کلیوی زیاد ایمن نیست و لازم است مقدار مصرف لبنیات در این بیماران توسط متخصص تغذیه تعیین شود.

گوشت

با اینکه مصرف گوشت چندان مضر نیست، مصرف بیش از آن در رژیم غذایی برای کلیه ها بسیار مضر است. وجود پروتئین بیش از حد لازم در رژیم غذایی می تواند کلیه ها را بیمار کرده و یا بیماری های کلیوی را تشدید نماید. معمولا بار پروتئین اضافی روی دوش کلیه هاست.

 

پزشک خوب و معتبر دکتر اکبر نور علیزاده

چنین باری؛ دفع اوره از بدن را بسیار سخت می کند. همچنین مصرف زیاد گوشت باعث ایجاد سنگ اگزالات کلسیم می شود؛ زیرا گوشت حیوانات مقداری مواد اسیدی در بدن به صورت ته نشین باقی می گذارد. بدن تمایل به قلیایی بودن دارد؛ بنابراین، سعی می کند تا کلسیم ایجاد شده را دفع نماید. این کار نه تنها وضعیت استخوان های بدن را به مخاطره می اندازد بلکه وضعیت سنگ های کلیه ایجاد شده را نیز بدتر می کند.

شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی در بیشتر محصولات شیرین شده امروزی دیده می شود. باید گفت این نوع خوراکی ها به هیچ وجه ارزش غذایی ندارند و در عین حال مضر هم هستند. به طور مثال مصرف دو وعده نوشابه گازدار حاوی شیرین کننده مصنوعی در روز، به مرور باعث بروز بیماری های کلیوی می شوند. بنابراین، به جای مصرف شیرین کننده های مصنوعی و مشتقات آنها از جایگزین های مناسب مثل انواع میوه ها، خرما و یا توت استفاده کنید.

کافئین

اکثر مردم دنیا هر روز از کافئین به عنوان یک خوراکی اصلی در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. متاسفانه کافئین به راحتی موجب وابستگی می شود؛ به ویژه که بیشتر مردم از آن برای رفع خستگی و به دست آوردن هوشیاری در صبح استفاده می کنند. اما از آنجا که کافئین به شدت سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می کند، تاثیر بسیار بدی روی کلیه ها و عملکرد آنها می گذارد. بیشتر کسانی که دچار بیماری های کلیوی هستند، معمولا برای مدتی کافئین فراوان مصرف کرده اند. مصرف زیاد و طولانی مدت کافئین باعث افزایش میزان استخراج کلسیم از مغز استخوان شده و در نتیجه منجر به تولید سنگ کلیه می شود.

نوشابه های گازدار

نوشابه های گازدار مجموعه ای از مواد مضر را یکجا دارند. این نوشیدنی های ناسالم (و حتی نوع ورزشی آنها)، حاوی مقادیر زیادی کافئین و شکر هستند که مصرف کننده را به خود وابسته می کند. در ضمن شکر هیچ ارزش غذایی و کالری مفیدی ندارد.

نوشابه های گازدار پس از مصرف، توسط استخوان ها جذب شده و در بافت های آنها مقادیر زیادی اسید فسفریک باقی می گذارد. صرف نظر از شیرین کننده هایی که هر روز در نوشیدنی های خود استفاده می کنید، مصرف طولانی مدت نوشابه های گازدار باعث بروز بیماری های کلیوی مزمن خواهد شد. بهترین نوشیدنی برای بدن آب می باشد؛ در ضمن برای دلچسب تر شدن طعم آن، سعی کنید چند قطره لیموترش در آن بریزید.

مراجعه به پزشک و متخصص جراح کلیه و مجاری ادراری

نمک

مصرف زیاد نمک برای کلیه ها بسیار مضر است، زیرا زمان زیادی لازم است تا سطح نمک بدن به حد نرمال خود برسد. برای این منظور باید مقادیر زیادی آب مصرف شود چرا که نمک اضافی، احساس تشنگی بسیاری در شما ایجاد می کند. به محض مصرف آب زیاد، حجم خون بالا رفته و در نتیجه سیستم گردش خون را به زحمت می اندازد. از طرف دیگر، نمک دشمن کلسیم موجود در استخوان ها نیز می باشد. هر چقدر نمک موجود در خون افزایش یابد، میزان کلسیم موجود در اوره نیز افزایش خواهد یافت؛ در نتیجه، روند پیر شدن انسان سرعت می یابد.

پتاسیم بیش از حد در سبزی ها و میوه ها

هیچ شکی نیست که سبزی و انواع میوه ها برای بدن مفیدند؛ اما، یکسری از آنها مثل موز دارای مقادیر زیادی پتاسیم در مقایسه با بقیه هستند. کلیه های سالم مشکلی با کنترل سطح پتاسیم در بدن ندارند، اما اگر دچار بیماری های کلیوی هستید، این کار تا حدودی برایشان سخت می شود. بنابراین، اگر کلیه ها قادر نباشند به خوبی سطح پتاسیم خون را کنترل کنند، تجمع این ماده معدنی باعث نامنظمی در ریتم ضربان قلب و یا ایست قلبی می شود. بدین ترتیب اگر کلیه های سالمی ندارید، از مصرف زیاد موز، کشمش، آلو، گلابی، سبزی ها، سیب زمینی و گوجه فرنگی پرهیز کنید.

غذاهای با اصلاح ژنتیکی

شاید هنوز رای بیشتر مردم بر این باشد که غذاهایی که در آنها اصلاح ژنتیکی صورت گرفته است، برای بدن مفیدند؛ اما تحقیقات نشان می دهد که بعضی از این دسته از خوراکی ها ممکن است به کلیه ها آسیب بزنند. کانولا، ذرت و سویا احتمالا جزو گروه غذاهای اصلاح شده ای هستند که به دلیل سم زدایی و یا اصلاح ژنتیکی ردی از مواد سمی در خود دارند. البته برای تایید کامل این مورد، هنوز مدارک کافی در اختیار نیست؛ با این وجود اگر در مورد کلیه های خود نگران چیزی هستید، از مصرف این گروه از خوراکی ها اجتناب کنید.

ازدیاد مصرف مسکن

عوارض جانبی مسکن ها معمولا کلیه ها را نشانه می گیرد. در این زمینه، یکی از بدترین نوع مسکن ها گروه ضد التهاب های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن هستند. حدود 3 درصد بیماری های کلیوی به دلیل استفاده بی رویه این نوع مسکن ها به وجود می آیند. بنابراین، هرگز بیش از حدی که پزشک تان درنظر گرفته و یا بدون تجویز پزشک از این مسکن ها استفاده نکنید. همچنین اگر به مسائلی در مورد کارکرد کلیه های خود شک دارید، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

خوراکی های مفید

خوراکی هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی و از بدن مراقبت نمایند. بسیاری از خوراکی ها جلوی اکسیداسیون را گرفته و انتخابی عالی برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی (و از جمله افراد ناچار به انجام دیالیز)، هستند. از این خوراکی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی پتاسیــم انـــدکی است و منبعی غنی از ویتامین C ، A و B6 می باشد. علاوه بر این ویتامین ها، ضمنا اسید فولیک و فیبر فراوانی نیز دارد.

فلفل قرمز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان لیکوپن، از ابتلا به بیماری های کلیوی و برخی سرطان ها پیشگیری می کند.

قره قاط

قره قاط مقدار زیادی منگنز و ویتامین C دارد. از این خوراکی همیشه برای مقابله با عفونت مجرای ادراری استفاده می شده است. تحقیقات نشان داده که قره قاط رقیق شده در آب ( بدون شیرین کننده) از تشکیل اگزالات و فسفات و در نتیجه سنگ کلیه می کاهد.

دارچین

دارچین می تواند سطح قند خون را تنظیم کند و بدن را در مقابل اختلال های قند خون محافظت نماید. بالا بودن قند خون به کلیه صدمات جبران ناپذیری می رساند. همچنین در تحقیقات نشان داده شده است که دارچین می توان جلوی خطر رسوب اگزالات را بگیرد.

لوبیا قرمز

لوبیاها بهترین درمان کننده های خانگی سنگ کلیه هستند. در دوران قدیم از پوست لوبیا به منظور داروی تقویتی استفاده می کردند. برای درمان درد ناشی از کلیه، پوست لوبیای قرمز را جدا کرده و در ظرفی پر از آب تصفیه شده به مدت 6 ساعت بجوشانید. سپس مایع را صاف کرده و پس از سرد شدن مصرف کنید.

منبع: سایت معتبر درمانکده

روغن زیتون

روغن زیتون اساس "رژیم غذایی مدیترانه ای" است. افراد مبتلا به بیماری های کلیوی که از این نوع رژیم غذایی تبعیت می کنند، زودتر سلامت خود را باز می یابند. مواد موجود در روغن زیتون موجب سلامت ماندن کلیه ها می شوند.از دیگر خوراکی های مناسب برای کلیه ها می توان به چای جاوا، پیاز، سیر، سیب، زغال اخته، توت فرنگی و سفیده تخم مرغ اشاره کرد.


  
  
   1   2   3      >