سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ریاست علمی، شریف ترین ریاست است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :19
کل بازدید :108389
تعداد کل یاداشته ها : 190
103/1/10
10:27 ص

هرمز، ابتدا نام بندری در دهانه رود میناب با خلیج‌فارس بود. شهر میناب امروزی روی خرابه‌های بندر اولیه ساخته شده است. هرمز شهر بسیار مهمی بود تا در سال 700 هجری مورد حمله مغولان قرار گرفت و تا حدود زیادی ویران شد و اهالی آن مجبور شدند تا به جزیره‌ای در نزدیکی بندرعباس کوچ کنند.


بندرعباس و بندر هرمز در برهه‌ای از زمان به اشغال پرتغالی‌ها درآمد و شاه‌عباس در سال 1622 این جزیره را از اشغال پرتغالی‌ها خارج کرد. تا قبل از اقدام شاه‌عباس، بندرعباس بانام بندر گمبرون خوانده می‌شد که پس از بازپس‌گیری جزیره‌ها، بندر گمبرون به بندرعباس تغییر نام داد و جزیره هرمز هم هیچ‌وقت دیگر رونق گذشته را پیدا نکرد.


متن مور خاک سرخ رنگ جزیره هرمز خوراکی بوده و گلک نام دارد؛ این خاک در صنایع سرامیک‌سازی و ساخت لوازم آرایشی استفاده می‌شود

در این مطلب به سراغ حقایق جالب درباره جزیره هرمز رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا این جزیره زیبا را بهتر بشناسیم:

1. در مسیر قشم به جزیره هرمز، کوه‌هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود که خاک کوه‌های قرمزرنگ خوراکی است و مردم محلی از آن به‌عنوان ادویه در غذا استفاده می‌کنند.

2. این خاک های خوراکی «گِلَک» نام دارد که خاک سرخ آن جایگزین بسیار مناسبی برای نمک است. از خاک این کوه‌ها در صنایعی نظیر سرامیک‌سازی، رنگ‌سازی و ساخت لوازم‌آرایشی استفاده می‌شود.


3. سطح جزیره هرمز را طبقات رسوبی و آتشفشانی تشکیل داده و تپه‌های نمکی بیشتر قسمت‌های جزیره را پوشانده‌اند که بخش اعظمی از این نمک‌ها خوراکی هستند.

4. بلندترین تپه نمکی 186 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن‌هم هشت کیلومتر است.

5. یکی از منابع اصلی درآمد اهالی جزیره هرمز، استخراج و صادر کردن خاک سرخ به خارج از مرزها است.


6. جزیره هرمز آب شیرین ندارد، آب این جزیره از بندرعباس تأمین می‌شود.

7. جزیره هرمز به دلیل داشتن انواع خاک‌های مختلف، به بهشت زمین‌شناسان تبدیل شده است.


8. یکی از دیدنی‌های جزیره هرمز، قلعه پرتغالی‌ها است که بزرگ‌ترین دژ استعماری است که در طول تاریخ در ایران بنا شده است. این قلعه بزرگ در طول تاریخ بارها تخریب شده، ولی با این وجود هنوز بخش زیادی از بنا استوار باقی‌مانده است.


9. بنیان‌گذار امپراتوری پرتغال، «آلفونسو دی آلبرکرک»، برای گسترش قلمرو خود جزیره هرمز را محاصره و آن را اشغال کرد. آلفونسو کبیر در سال 1515 دستور ساخت دژی بزرگ در هرمز را داد و ساخت این دژ باعث شد تا پرتغالی‌ها در کمترین زمان ممکن بر خلیج‌فارس مسلط شوند.

10. مردم هرمز در سال‌هایی که پرتغالی‌ها بر آن‌ها تسلط داشتند، بارها شورش کردند که مهم‌ترین شورش در سال 919 خورشیدی رخ داد.


11. نقشه جزیره هرمز در سال 1750 میلادی توسط «جاکوب ون» طراح هلندی کشیده می‌شود. با وجود اینکه در آن دوران پرتغالی‌ها بر بیشتر مناطق خلیج‌فارس سلطه داشتند، نام خلیج‌فارس در نقشه دیده می‌شود


  
  

نمایشگاه ملی کانادا که در سال 1879 با نام نمایشگاه صنعتی تورنتو آغاز به کار کرد، تاریخچه ای متمایز دارد که کانادا را به تصویر می کشد. مردم به این جا می آمدند تا آخرین نوآوری های فناوری و محصولات تجاری را ببینند، از نمایش های سرگرم کننده محبوب آن زمان بهره ببرند و در جشن همگانی اجتماعی شرکت کنند. همه جاذبه ها و نمایش ها و همچنین هزینه ورودی نمایشگاه، رایگان خواهند بود. شما میتوانید با دریافت و اخذویزای کانادا زمینه سفر خود و خانواده تان را به این کشور فراهم بسازید.نمایشگاه ملی کانادا 2

اگر چه با گذشت سال ها این نمایشگاه بسیار تغییر کرده است، اما کماکان یکی از سنت های بزرگ سالانه اونتاریو و حتی رویدادی است که ارزش سرگرمی سازی زیادی برای کسب درآمد دارد.این رویداد که طی 18 روز برگذار میشود و به روز کارگر منتهی می شود را 1?5 میلیون بازدید کننده سالانه به عنوان مراسم پایان تابستان می بینند. با مشاهده این نمایشگاه، بازدیدکنندگان تنوع گسترده منطقه تورنتو و اطراف آن را می فهمند.

نکات برجسته مراسم سالانه نمایشگاه ملی کانادا به شرح زیر است:

• کنسرت

• نمایش های سرآشپز معروف

• مزرعه

• غذا

• خرید

• سوارینمایشگاه ملی کانادا 3

• دنیای کودکان (فضای سبز با جاذبه های خاص طراحی شده برای کودکان ده ساله و کم سن تر)

• نمایشگاه ها

• اجرای مجری های پارک و تجربه های تعاملی

• رژه روزانه ماردی گراس (Mardi Gras)

• نمایش هوایی سه روزه (در آخر هفته روز کارگر)

تاثیر نمایشگاه ملی کانادا بر اقتصاد انتاریو

طبق ارزیابی تاثیر اقتصادی سال 2014 موسسه پژوهشی انیگما (Enigma) نمایشگاه ملی کانادا حدود 69?3 میلیون دلار برای منطقه بزرگ تورنتو و بیش از 102?3 میلیون دلار برای ایالت اونتاریو در سال درآمدزا است.شما میتوانید با انتخاب تور کانادا و سفر به این کشور از محتوای این نمایشگاه دیدن کنید.

یکی از انواع روش هایی که این نمایشگاه باعث شکوفایی اقتصاد منطقه می شود، از طریق ایجاد شغل است. این نمایشگاه باعث اشتغال حدود 1200 نفر از ابتدای بهار هر سال در کمک به برنامه ریزی و برگزاری این نمایشگاه سالانه می شود. 3500 نفر دیگر هم طی خود نمایشگاه توسط دست اندرکاران به عنوان خدمات فوریتی، پلیس تورنتو، اداره آتش نشانی تورنتو، غذافروش ها، غرفه دارها و صاحبان امتیاز، مشغول می شوند. بسیاری از مردمی که در تورنتو بزرگ می شوند، نمایشگاه را اولین تجربه کاری خود می دانند.

نمایشگاه ملی کانادا 5این نمایشگاه با جذب سالانه 1?601 میلیون نفر، فرصت خوبی نصیب شرکت ها می کند تا بتوانند محصولات خود را بفروشند و با مخاطبان خود به صورت چهره به چهره رو به رو شوند. بسیاری از حامیان شرکت ها و بیش از 700 غرفه دار از جمله بسیاری از کاسبان و تاجران بین المللی کانادایی در این رویداد حضور دارند.اخذ ویزای کانادا یکی از مراحلی است که شما باید قبل از سفر به این کشور آن دریافت کنید.

همکاری نمایشگاه ملی کانادا با سازمان های دیگر

این نمایشگاه همچنین با سازمان هایی مثل سازمان جشنواره ها و رویدادهای اونتاریو، توریسم اونتاریو و جاذبه های اونتاریو همکاری می کند و در گسترش توریسم در منطقه، کل اونتاریو و کل ایالت اونتاریو نقش دارد.

ما بهترین مسیر را برای گرفتن وقت سفارت کانادا، اخذ ویزای کانادا و در نهایت اقامت در کانادا با تور کانادا پیش روی شما خواهیم گذاشت. منبع نیلگام


  
  

این مسجد تماما از خشت و گل ساخته شده و همین موضوع باعث منحصر‌به‌فرد شدن آن شده است. مناره مسجد که به ثبت ملی هم رسیده است، نیز یکی دیگر از جذابیت‌‌های مسجد جامع ساوه است که قسمت فوقانی با هنر آجرکاری به زیبایی تمام آراسته شده است.

گنبد این مسجد که دارای 16 متر ارتفاع و 14 متر قطر است، تقریبا از همه جای شهر دیده می‌شود. قسمت خارجی این گنبد با کاشی‌های فیروزه‌ای زیبا و قسمت داخلی آن با گچ‌بری‌های چشم‌نواز مزین شده است.

دو ایوان بزرگ این مسجد که نمای بیرونی آن‌ها با هنر آجر‌کاری زینت داده شده‌اند، هر گردشگری را برای مدتی هر چند کوتاه به خود خیره می‌کنند. حوض بزرگ و دلنشینی نیز در صحن مسجد واقع شده که طراوت خاصی به مسجد بخشیده است. در ضمن به‌تازگی یک موزه مردم‌شناسی نیز در این مسجد افتتاح شده است

  • نشانی: جنوبی‌ترین نقطه ساده، خیابان سلمان ساوجی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پس از بازدید از مسجد جامع ساوه به سمت گنبد چهارسوق حرکت می‌کنیم که به موزه مردم‌شناسی ساوه تبدیل شده است

گنبد چهارسوق

چهارسوق یکی از بناهای به جا مانده از دوران صفویه است که دارای دهانه 15 متری و ارتفاعی به همین اندازه است. این بنا در زمان‌های مختلف کاربردهای گوناگونی داشته است؛ زمانی نقطه اتصال راسته اصلی و مسیر بازار بوده است، مدتی محل برگزاری مراسم عزاداری بوده و مدتی هم محل تجمع پهلوانان و انجام ورزش‌های باستانی بوده است؛ اما امروزه به موزه مردم‌شناسی ساوه و تنها موزه این شهر تبدیل شده است. سقف این بنا گنبدی بوده و با اشکال هندسی و چندین کتیبه تزئین شده است. این بنا از بیرون 12 ضلعی و از داخل مدور به نظر می‌رسد. در اطراف این بنا هشت حجره قرار داد که در سقف هر یک از آن‌ها چندین روزنه نورگیر تعبیه شده است. در ضمن در قسمت فوقانی گنبد پنج پنجره بزرگ نورگیری ایجاد شده است.

بنای چهارسوق در حدود 100 اثر را در خود جای داده است که برخی از آن‌ها روایتگر فرهنگ، تاریخ و سبک زندگی مردم ساوه و برخی دیگر مانند اشیای فلزی، سفالی، کاشی‌های تزئینی، تابلوهای نقاشی چند قفل قدیمی، کتب و نسخ خطی و چند سنگ قبر از دوران قاجار، آینه تاریخ و دربردارنده نشانه‌هایی از عهد باستان هستند. در ضمن ماکت چند اثر تاریخی نیز به همراه چند تندیس با لباس محلی نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

  • نشانی: حد فاصل میدان عاشورا به میدان انقلاب
  • ساعات بازدید: 8 الی 20
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو 2 دقیقه (750 متر)، پیاده 9 دقیقه (700 متر)

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از بنای تاریخی چهارسوق و موزه مردم‌شناسی به سمت دریاچه مصنوعی ساوه حرکت کنید.

دریاچه مصنوعی ساوه

اگر می‌خواهید کمی پیاده‌روی کنید، دریاچه مصنوعی ساوه که با 33 هزار متر مربع سطح آبگیر و 60 هزار متر مکعب در فضایی به وسعت ‍120 هکتار در مجتمع تفریحی امام خمینی ایجاد شده است، مکان مفرح و خوبی برای انجام این کار است. در اطراف این دریاچه فضای کافی برای استراحت و ورزش‌های همگانی نیز ایجاد شده است.

از امکانات رفاهی و تفریحی این دریاچه مصنوعی می‌توان به تفریحاتی همچون قایق‌سواری و ماهی‌گیری و امکاناتی همچون شهربازی، پیست اسکیت و دوچرخه‌سواری، جاده تندرستی، میادین ورزشی و نمازخانه‌ اشاره کرد. درختان جنگلی قدبرافراشته اطراف دریاچه نیز جلوه زیبایی به آن بخشیده‌اند.

  • نشانی: بلوار تختی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو 10 دقیقه (4?9 کیلومتر)

پیشنهاد ناهار

در صورت تمایل برای صرف ناهار در رستوران، می‌توانید غذاهای خوشمزه و با کیفیت رستوران ناهارخوران کشاورز را واقع در میدان سرداران، بلوار معصومیه امتحان کنید که دارای محیط فرهنگی خوبی است و یک کتابخانه هم در آن ایجاد شده است. رستوران سنتی شب‌های ساوهواقع در کمربندی اصفهان هم دارای محیط فوق‌العاده زیبایی است و غذا خوردن در چنین محیطی واقعا لذت‌بخش است. اگر هم هوس فست‌فود کرده‌اید، می‌توانید سری به پیتزا دومینوز واقع در بلوار مطهری، نبش مطهری 20 بزنید.

پس از صرف ناهار و اندکی استراحت به سمت چشمه بالقلو، پرآب‌ترین چشمه آب ساوه حرکت کنید.

چشمه بالقلو

  • چشمه بالقلو، پرآب ترین چشمه ساوه

گردشگران همیشه از چشمه‌ها که معمولا در نقاط خوش آب‌و‌هوا قرار دارند، استقبال می‌کنند و چشمه بالقلوه در منتهی‌الیه روستایی به همین نام آب در جنوب شهرستان غرق‌آباد در 55 کیلومتری غرب ساوه واقع شده است، نیز از این قائده مستثتی نیست. روستای بالقلوه روستایی زیبا با طبیعی بکر و آب و هوایی متداول است که چشمه بالقوه، یکی از مطرح‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی را خود جای داده است. آب این چشمه که میزان آبدهی آن 70 لیتر در ثانیه است، پس از جوشش از دل یک سفره سنگی وارد حوضچه‌ای می‌شود که زیبایی چشم‌نوازی دارد.

  • نشانی: روستای بالقلو در جنوب شهرستان غرق آباد
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از رستوران ناهارخوران کشاورز: با خودرو 51 دقیقه (60?6 کیلومتر)
  • فاصله از رستوران شب‌های ساوه: با خودرو 52 دقیقه (59?5 کیلومتر)
  • فاصله از پیتزا دومینوز: با خودرو 52 دقیقه (59?6 کیلومتر)

در حدود ساعت 15 الی 15:10 از چشمه بالقلوه به سمت تاکستان حرکت می‌کنیم. تاکستان 187 کیلومتر با این روستا فاصله دارد و طی کردن این مسیر  تقریبا دو ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین تقریبا باید ساعت 17:40 به تاکستان برسید.

تاکستان با برخورداری از 35 هزار هکتار باغ انگور دومین شهر تولیدکننده انگور در کشور است و یکی از شهرهای کهن استان قزوین محسوب می‌شود. این شهر آثار باستانی زیادی را در خود جای داده است که تعداد زیادی از آن‌ها به ثبت ملی رسیده‌اند.

بقعه پیر تاکستان یکی از آثار تاریخی شاخص این شهر است که توصیه می‌کنیم حتما از آن بازدید کنید.

بقعه پیر تاکستان

بقعه پیر یک آرامگاه مربع مستطیل است که دارای طاقی گنبدی شکل است. این بنا در عین سادگی و عدم برخورداری از تزیینات متنوع بنایی مستحکم و استوار است. تزیینات آجرکاری ورودی بنا و تزیینات آجرکاری بخش هشت ضلعی زیر گنبد (که عمدتا صلیب شکسته هستند) به همراه تکه‌های کوچک گچبری شده نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. با استناد به آثار یافت شده در اطراف این بنا و شیوه آجر‌کاری‌های آن می‌توان گفت که این بنا متعلق به دوران سلجوقیان است.

  • نشانی: شهرستان تاکستان، خیابان عاشورا
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: 20 دقیقه

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از بقعه پیر تاکستان به سمت امامزاده کمال در شهرستان ضیاآباد از توابع بخش دو دانگه شهرستان تاکستان حرکت کنید.

امامزاده کمال

امامزاده کمال بنایی متعلق به قرن نهم هجری است. ساختمان این امامزاده یک بنای استوانه شکل شش ضلعی است که در بالای آن گنبد مخروطی شکل ساخته شده است. لبه هر یک از شش ضلع این بنای استوانه‌ای با یک ردیف آجرکاری دندانه داندانه‌ای پوشانیده شده است. آجرکاری‌های این بنا و به ویژه گنبد آن در نهایت سادگی و دقت انجام شده است.

فضای درون امامزاده و قسمت آرامگاه نیز با نقوش گلدان و گل و بوته و رنگ‌های آبی آسمانی، سبز و صورتی آراسته شده است. شیوه معماری این امامزاده در منطقه بی‌نظیر است. البته دو بخش الحاقی کاملا نوساز بوده و هیچ ارزش تاریخی ندارد.

  • نشانی: بخش ضیاءآباد، شهر ضیاءآباد، روستای حیدریه
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: 37 دقیقه (32?5 کیلومتر)

در صورتی که به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید پس از بازدید از  این بنای شب را در  تاکستان سپری کنید و روز بعد سفر خود را با گردش در منطقه گردشگری خراسانلو آغاز کنید که منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا و مأمن گونه‌های جانوری مختلفی از جمله قوچ و میش وحشی خرس قهوه‌ای، پلنگ و پرندگانی همچون کبک است.

 پس از بازدید از امامزاده کمال حرکت خود را به زنجان آغاز می‌کنیم. امامزاده کمال 154 کیلومتر با زنجان فاصله دارد و طی کردن این مسیر یک ساعت و 43 دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین شما حدودا ساعت 21:00 به زنجان می‌رسید. قطعا اولین دغدغه شما پس از رسیدن به زنجان، یافتن یک اقامتگاه مناسب است.


  
  

کلات یکی از شهرهای زیبا و تاریخی استان خراسان رضوی است که با شنیدن نام آن به یاد نادرشاه افشار می‌افتیم. کلات شهری در میانکوه‌های هزار مسجد است. این شهر زیبا آثار تاریخی زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها کلات نادریاست. اطراف باغ کلات را کوه‌های بلند و صعب‌العبور احاطه کرده است. مسیرمشهد به کلات یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که این مسیر به‌تنهایی یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه است. در این مطلب به شناخت بیشتر شهر کلات پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید تا این شهر زیبا را بشناسید:

جغرافیا

کلات در شمال شرقی استان خراسان رضوی واقع‌شده است، فاصله مشهد تا کلات کیلومتر است و این جاده یکی از پرپیچ‌وخم ترین و زیباترین جاده‌های منطقه است. کلات از شمال به‌وسیله تپه‌ماهورهایی به طول 180 کیلومتر با کشور ترکمنستان هم جوار است. کلات از جنوب به کوه هزار مسجد و مشهد، از شرق به سرخس و از غرب به درگز محدود می‌شود. کلات مساحتی برابر با 3.518 کیلومترمربع دارد، آب‌وهوای کلات معتدل کوهستانی است و ارتفاع آن از سطح دریا برابر با 2100 متر است. بارش مستمر باران در فصل‌های بهار و پاییز منجر به رونق کشاورزی در این منطقه شده است. بزرگ‌ترین دره‌های عمیق ایران در منطقه روستای قله زو واقع، در شهرستان کلات قرار دارند. کلات شامل 140 آبادی است.

وجه‌تسمیه


لغت کلات به معنی «آبادی و زیستگاه بر فراز کوه» است و همان‌طور که از اسمش پیدا است، این شهر در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا واقع‌شده است.

تاریخچه

کلات، به سرزمین دژهای نفوذناپذیر مشهور است و دلیل انتخاب کلات توسط نادر هم همین ویژگی منحصربه‌فرد آن بوده است. کاخ خورشید را می‌توان، کاخ و گنجینه گنج‌های نادر دانست. تخت طاووس، الماس کوه نور، الماس دریای نور و گنج‌های حاصل از لشکرکشی او به هندوستاندر تاریخ شهره عام است. نادر زمانی که هند را فتح کرد، در برابر دریافت کلید گنجینه هندیان پذیرفت که حکمرانی را از حاکم هند نگیرد و او حاکم هند بماند. سپس گنجینه‌ای آن‌چنان ارزشمند با خود به ایران آورد که تا 3 سال تمام ایرانیان از پرداخت مالیات معاف شدند.


عکس از مهدی تمیزی

زمانی که نادرشاه افشار به حکومت خراسان رسید، ایران با بی‌کفایتی‌های حکومتی زیادی روبه‌رو بود، نادر تلاش کرد تا ایرانیان را باهم متحد کند و تمام مهاجمان در مرزها را به عقب راند.

یکی از محبوب‌ترین آثار تاریخی ایران، مجموعه کلات نادری یا کاخ خورشید است. کاخ خورشید، بنایی 3 طبقه است که اسیرهای هندی آن را ساختند. این کاخ 12 اتاق دارد که داخل هر اتاق تزییناتی از نقاشی و گچ‌بری دیده می‌شود. در میان این تزیینات، تصاویری از شاهزادگان نادری هم به چشم می‌خورد.

فرهنگ و آداب‌ و رسوم

پوشش


عکس از ایسنا

لباس محلی کرده‌ای منطقه‌ی لایین و کلات شبیه لباس اقوام ترکمن بوده و کاملاً متفاوت از لباس سایر کرده‌ای خراسان است. علت این مسئله را می‌توان نزدیکی این منطقه به مناطق ترکمن نشین مرز ایران و تأثیر آن در طول تاریخ دانست. زنان کلات از ابریشم برای بافت لباس‌های خود استفاده می‌کنند و رنگی که در لباس آن‌ها بسیار دیده می‌شود، رنگ قرمز است. دختران کرمانجی شال‌های تک‌رنگ با شلوارهایی بنفش می‌پوشند، دختران متأهل شال قرمز و مشکی و نوعروس‌ها چادرشب سبز یا زرد بر سر می‌اندازند. زنان مسن لباس‌هایی تیره و کت‌هایی کوتاه بر تن می‌کنند.

گویش و زبان

بخش زیادی از جمعیت کلات به گویش کرمانجی صحبت می‌کنند. محل اصلی سکونت کرمانج های خراسان، در شهرها و روستاهای خراسان شمالی و خراسان رضوی است.

آداب‌ و رسوم

مراسم عروسی و آداب‌ و رسوم آن در منطقه کلات، امروز هم در میان اقوام و طوایف مختلف همچنان ارزش خود را حفظ کرده است، چون با شیوه و سبک‌هایی به اجرا درمی‌آید که از سده‌های گذشته به نسل حاضر رسیده و در میان این مردم حفاظت‌شده است. در مراسم ازدواج زنان و مردان از پوشش‌های بومی و سنتی منطقه به رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند و با بهره‌گیری از سازهای سنتی ازجمله دهل، سرنا، قشمه و... به رقص و شادی می‌پردازند.

صنایع‌دستی

از صنایع‌دستی کلات می‌توانیم به فرش و گلیم‌های پشمی و لباس‌های پشمی بارنگ‌هایی زنده و زیبا اشاره کرد.

سوغات

از سوغاتی‌ها و محصولات کلات می‌توانیم به انواع برنج، عسل طبیعی، روغن کنجد، کره محلی، روغن زرد، گردو اشاره‌کنیم.

غذای محلی

غذاهای محلی کلات عبارت‌اند از آش کوریا، کاچی محلی.